logo-aikido-maastricht-nov2014

 

 

Welkom bij
Aikido Maastricht

For the English version click here

How do we see Aikido?

Aikido Maastricht bestaat al meer dan 20 jaar. Ons adres is: De Duitse Poort 13a in Maastricht.

Onze dojo is een plek waar aikido geoefend, bestudeerd en ontwikkeld wordt.
Er worden de traditionele aikidotechnieken beoefend. De nadruk ligt echter op het beoefenen van de aikidoprincipes en het toepassen van deze principes in je dagelijkse leven. Het anders omgaan met conflict en weerstand, maar ook het leren "zijn" in het hier-en-nu zonder te oordelen.

Ons inzicht in de krijgskunst aikido is niet statisch en is in de loop der tijd veranderd. Lees meer hierover.

Aikido dans of krijgskunst

aikido da of kr

Zolang de voorraad strekt!
Het boekje is te verkrijgen in de dojo.

Prijs 12,50 euro
(excl. verzendkosten)

Inspiratie

Miles Kessler, The evolution of response

Een mooi inspirerend artikel over Aikido in een breder kader is:
The evolution of Response van Miles Kessler

Laatst toegevoegde artikelen:

Het belang van wapens in aikido
De gelegenheid maakt de dief

Aikidostijlen, Yoshinkan Aikido

Aikidostijlen, Yoshinkan Aikido

De groei van de populariteit van aikido in Japan zelf en ook daarbuiten heeft zich afgespeeld na 1950. Ueshiba die toen al de zeventig was gepasseerd, heeft daarin nauwelijks een rol gespeeld. Het waren vooral zijn leerlingen zoals Gozo Shioda, Minoru Mochizuki, Kenji Tomiki, Koichi Tohei en Kisshomaru Ueshiba die gezorgd hebben voor de verspreiding van de krijgskunst.
Deze centrale figuren zijn ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de voornaamste aikidostijlen en -organisaties zoals we die nu tegenkomen en waar bijna elke aikidoschool op terug te voeren is.

gozo shioda

shioda

Soke Gozo Shioda (1915-1994), 9e dan, was een van de betere leerlingen van Ueshiba. Na eerst een aantal jaren judo te hebben beoefend, begon hij in 1932 als achttienjarige met zijn aikidostudie. Acht jaar lang wijdde hij zich uitsluitend aan deze krijgskunst. De oorlog bracht hem tussen 1941 tot 1946 in China, Taiwan en Borneo. In 1950 startte hij met lesgeven in aikido. De enorme belangstelling voor aikido na de oorlog hangt waarschijnlijk samen met een demonstratie van Japanse krijgskunsten in 1955 in Tokyo. De aikidodemonstratie van Shioda maakte zoveel indruk dat hij ermee de eerste prijs kreeg. Een jaar later werd in Tokyo de eerste Yoshinkan aikido-dojo gevestigd met aan het hoofd Shioda. Van daaruit verspreidde het Yoshinkan aikido zich verder, ook internationaal.
In 1990 werd de Internationale Yoshinkai Aikido Federatie (IYAF) opgericht om zo meer richting te kunnen geven aan de over de wereld verspreid levende leraren. Voor een interview klik hier.

Yoshinkan aikido

Deze aikidostijl onderscheidt zich van de andere door zijn hardheid. Dit is een logisch gevolg van het feit dat Shioda de lijn van het vooroorlogse aikibudo na de oorlog voortzet.
Het Yoshinkan aikido is een statische stijl waarbij veel gebruik gemaakt wordt van atemi’s – een defensieve stoot of slag naar een zwak punt. De praktische toepasbaarheid is zeer belangrijk. Het wordt dan ook onderwezen aan veel afdelingen van de Japanse politie.
Tijdens de lessen worden de basisbewegingen sterk benadrukt en ze worden voortdurend geoefend en herhaald. De praktische effectiviteit van de technieken is een nevenproduct van de repetitieve training.

Publicaties

Boeken
Shioda Gozo, February 1995. "No need for competition in aikido" - 'Aikido Shugyo', Aikido Yoshinkan International, Vol 6. No.6 April 1996, p.4.
Shioda Gozo, 1982. Dynamic Aikido, Kodansha International Ltd, Tokyo.
Shioda, Gozo [with Y. Shioda], 1996. Total Aikido, Kodansha International Ltd, Tokyo

DVD
Aikido Yoshinkan - Gozo Shioda (DVD)


Wim Heijnen, augustus 2006

Aikidostijlen, Tomiki Aikido

Aikidostijlen, Tomiki Aikido

De groei van de populariteit van aikido in Japan zelf en ook daarbuiten heeft zich afgespeeld na 1950. Ueshiba die toen al de zeventig was gepasseerd, heeft daarin nauwelijks een rol gespeeld. Het waren vooral zijn leerlingen zoals Gozo Shioda, Minoru Mochizuki, Kenji Tomiki, Koichi Tohei en Kisshomaru Ueshiba die gezorgd hebben voor de verspreiding van de krijgskunst.
Deze centrale figuren zijn ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de voornaamste aikidostijlen en -organisaties zoals we die nu tegenkomen en waar bijna elke aikidoschool op terug te voeren is.

Kenji TomikiKenji Tomiki (1900-1979), 8e dan aikido en 9e dan judo
Tomiki was de eerste leerling van Ueshiba die een breuk binnen aikido veroorzaakte toen osensei nog leefde.
Tomiki was judoka en inwonend leerling van de grondlegger van judo, Jigoro Kano. In 1926 ontmoette Kano Ueshiba. Kano was onder de indruk van de krijgskunst van Ueshiba en stelde voor dat Tomiki bij hem in de leer ging. Langer dan tien jaar beoefende Tomiki aikido bij Ueshiba.
Na de oorlog (hij zat van 1945 tot 1948 in Manchurije gevangen) werd hij naast docent calligrafie judo-instructeur aan de Waseda Universiteit. Tegelijkertijd was zijn liefde voor aikido nog aanwezig. Al tijdens zijn gevangenschap in Manchurije zocht hij naar een manier om een synthese tussen judo en aikido te bewerkstelligen. Hij wilde de leermethode van judo toepassen op aikido om de krijgskunst toegankelijker te maken voor de studenten. Hij introduceerde in 1958 ‘zijn’ aikido. Hiertoe behoorde ook het wedstrijdelement, iets waar Ueshiba fel op tegen was. ‘Noem het dan geen aikido’, was diens reactie. Tomiki-aikido wordt tegenwoordig wereldwijd bedreven. De belangrijkste Tomiki aikido-leraren hedentendage zijn Tetsuro Nariyama en Fumiaki Shishida. Voor een interview met Tomiki klik hier.

Tomiki Aikido

De leermethode in Tomiki-aikido bestaat uit het aanleren van kata en randori. Kata zijn vooraf vastgelegde bewegingen (en technieken) op vooraf vaststaande aanvallen. Bij kata gaat het erom je de technieken eigen te maken.
Randori (vrije oefening) is een aanvulling op de kata. Ook bij randori is een beperking opgelegd. Zeventien basistechnieken zijn voor deze oefening geschikt gemaakt. Randori is bedoeld om de technieken te leren toepassen bij wisselende omstandigheden. Het gaat hier niet om een voorgeschreven aanval, maar de tegenstander valt met een variatie in aanvallen aan. Daarbij zal ook de timing en snelheid steeds varieren. Randori wordt ook in wedstrijdvorm beoefend.

Wim Heijnen, september 2006

Aikidostijlen, Patrick Cassidy

Aikidostijlen, Patrick Cassidy

Patrick cassidy

Patrick Cassidy (6e dan Aikikai) is geboren in de Verenigde Staten. Hij heeft gedurende zeven jaar in Iwama getraind bij Morihiro Saito. Daarnaast heeft hij zich verdiept in de theeceremonie, yoga en meditatie. Als mensen die zijn aikidobeoefening hebben beïnvloed noemt hij: Swami Chidanandaji, Sri Poonjaji, Andrew Cohen, Peter Ralston,Vernon Turner, Richard Moon, and Robert Nadeau.
Na zijn terugkeer uit Japan heeft hij van 1994 tot 2001 in Californië een eigen dojo gehad. Sinds 2003 heeft hij een nieuwe fulltime dojo in Montreux, Zwitserland.
V
oor de visie van Patrick Cassidy over aikido zie: http://aikidomontreux.com/vertical-menu/vision/


Lesstijl

Net als o.a. Miles Kessler richt hij zijn aandacht naast het technische deel ook op de onderliggende principes.
Zijn lessen zijn gericht op het ontwikkelen van spontane reacties, waarbij steeds wordt uitgegaan van het moment. Naast ‘traditionele’ aikidoefeningen doet hij veel ontspannings-, en meditatieoefeningen en leert hij je gevoelig te worden voor wat er op je af komt. Hij maakt ook gebruik van muziek tijdens zijn lessen.

Aikidoperspectief

Over zijn aikidoperspectief schrijft hij: ‘In de traditionele aikidobeoefening zit een dilemma. Ik zie aikido als een studie om conflicten op te lossen op een manier die in harmonie is met de ander en met het totale Leven. Het leven en de objecten daarbinnen zijn van nature onvoorspelbaar. Er zijn patronen en ritmes maar fundamenteel is elk moment en elk element in dat moment nieuw. In aikido leren we hoe we in harmonie moeten komen met het onvoorspelbare, door formules, technieken en patronen te leren. Het leren van technieken kan op persoonlijk vlak bevredigend zijn, maar het help ons niet bij het reageren op het onvoorspelbare. We kunnen pas reageren op het onvoorspelbare als we spontaan worden. We moeten daar zijn waar het moment gecreëerd wordt. Pas dan zijn we in harmonie, pas dan vertegenwoordigen we die harmonie. Volgens mij draait het hierom bij de aikidobeoefening. Het kan niet worden gemeten, gegrepen of bezeten, het kan ook niet worden opgeslagen in het geheugen. Of ik ben spontaan, of ik ben het niet, of ik neem het risico het onbekende te omarmen of ik neem het niet. De moeilijkheid van die keuze maakt dat we worden aangetrokken door dat wat wel gekend kan worden. Met formules kunnen we onze vooruitgang meten en vertrouwen op onze training om het conflict tegemoet te zien en misschien zelfs een manier vinden om om te gaan met het onbekende. We zullen zo echter nooit in harmonie komen met het onbekende.’

 

Wim Heijnen

Aikidostijlen, Ki Aikido

Aikidostijlen, Ki Aikido

De groei van de populariteit van aikido in Japan zelf en ook daarbuiten heeft zich afgespeeld na 1950. Ueshiba die toen al de zeventig was gepasseerd, heeft daarin nauwelijks een rol gespeeld. Het waren vooral zijn leerlingen zoals Gozo Shioda, Minoru Mochizuki, Kenji Tomiki, Koichi Tohei en Kisshomaru Ueshiba die gezorgd hebben voor de verspreiding van de krijgskunst.
Deze centrale figuren zijn ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de voornaamste aikidostijlen en -organisaties zoals we die nu tegenkomen en waar bijna elke aikidoschool op terug te voeren is.

toheiKoichi ToheiEen succesvolle leerling van Ueshiba was Koichi Tohei (1920-2011), 10e dan. Koichi Tohei heeft na de oorlog veel bijgedragen aan de groei van aikido.
Tohei is als kind begonnen met judo. Op vijftienjarige leeftijd behaalde hij zijn eerste dan. Door een ziekte is hij rond zijn achttiende een tijdlang uit de running geweest. In dat jaar wijdde hij zich aan misogi en zazen. Op zijn negentiende kwam hij in contact met Morihei Ueshiba en werd diens student.
Na de oorlog heeft hij sterk bijgedragen aan de groei van de Aikikai. De meeste nu nog actieve shihan (grootmeesters) hebben op een of ander moment wel les van hem gehad. Het begin van de internationale verspreiding van aikido is vooral te danken aan Tohei die in Hawaii en het vasteland van de VS aikido onderwees en die enkele populaire boeken schreef. Hij benadrukte in zijn aikido vooral de ki-principes. Zijn idee over ki is dat de geest (mind) het lichaam beweegt, dus dat wat je geest wil doen, moet je ook met je lichaam kunnen.
Na de dood van Morihei Ueshiba kwam het tot een breuk met de Aikikai. In 1974 stapte hij uit de organisatie.
Al voor die tijd, in 1971, richtte hij de Ki-society (Ki no Kenkyukai) op. In deze organisatie staat ki-training centraal. Bij ki training, die onafhankelijk van aikido kan plaatsvinden (bijvoorbeeld in dans, lichamelijke opvoeding en kalligrafie), gaat het om het samenbrengen van geest en lichaam. Ook in zijn aikidolessen heeft hij altijd sterk de nadruk gelegd op het onderzoeken, het ontwikkelen en het praktisch toepassen van ki. Hij is er in geslaagd zijn kennis systematisch en helder uit te werken tot een simpel en voor iedereen begrijpelijk onderrichtsysteem. Voor een interview klik hier.

Ki-aikido

Tohei noemt zijn Aikido ‘Shin Shin Toitsu Aikido’. Het betekent aikido met eenheid van geest en lichaam. Over de wereld is deze stijl ook bekend als Ki-aikido.
Binnen ki-aikido staan vier basisprincipes centraal.
- Keep one point
Je moet je geest richten op een punt in de onderbuik (ongeveer 10 cm onder de navel). Het idee is dat de universele energie door dit punt wordt opgenomen en van hieruit weer in alle richtingen wordt uitgestraald.
- Relax completely
Laat alle spanningen in je lichaam los, zodat je vrij komt van onnodige spanningen (zonder in elkaar te zakken).
- Keep weight underside
De zwaartekracht zorgt ervoor dat het gewicht van elk object op een natuurlijke wijze aan de onderkant zit (denk aan de tuimelaar). Zit het gewicht ergens anders dan raak je in onbalans.
- Extend ki
Ki, de universele energie, gaat vrij door ons lichaam heen. Ki wordt gestuurd door onze geest, maar het is niet mogelijk om ki vast te houden.

In ki-aikido zijn een aantal oefeningen om ki te ontwikkelen. De bekendste daarvan is wel de ‘onbuigbare arm’.

Tohei Sensei: ‘Get one principle, you get the other three naturally. Lose one principle, and lose all four.’

Publicaties

- Ki in daily life, Koichi Tohei. Ki-no-Kenkyukai, 1980
- Book of ki: coordinating mind and body in daily life, Koichi Tohei. Japan Publications inc. 1976
- Kiatsu, Koichi Tohei. Ki-no-Kenkyukai, 1983

Videoband
Instructieband aikido, Koichi Tohei, 9e dan

Wim Heijnen, 2006